Risicobereidheid lessons learned – door drs. Agnes Joseph AAG

 

In het nieuwe pensioenstelsel moeten pensioenfondsen de risicobereidheid van hun deelnemers uitvragen. Willen zij extra beleggingsrisico nemen voor een hoger verwacht pensioen? De vraag is hoe je dit onderzoekt. Hierbij vier lessen uit de praktijk.

 

  1. ‘Risico’ schrikt af
    De voorbereiding was perfect. Op het beeldscherm stond een scala aan mogelijke pensioenuitkomsten met verschillende mate van risico. De eerste deelnemer kwam binnen. Wat zou hij kiezen? Hij keek naar slechts één zin op het scherm ‘Hoeveel risico wilt u nemen?’ en antwoorde meteen: ‘Ik wil geen risico nemen’. Binnen 5 seconden was hij weg.
  2. Maak de uitvraag (niet te) leuk
    Het is dus belangrijk dat mensen met het onderzoek starten, maar ook dat ze het afmaken. Hoe maak je de uitvraag aantrekkelijk en leuk? Naast ‘blokjes’ om pensioen uit te beelden, testten we ook varianten met muntjes, appels en clowns. De reacties? Pensioen is geen spelletje.
  3. ‘Risico’ activeert
    Na fysieke onderzoeken gingen we digitaal. Hoe krijg je mensen geactiveerd via e-mail? We begonnen voorzichtig. ‘Doet u mee aan ons onderzoek?’ Bijna niemand reageerde. We probeerden van alles om de respons te verhogen. Onze gouden tip? Zet juist wel het woord ‘risico’ in het onderwerp van je mailing.
  4. Onderschat de deelnemer niet
    Dan de uitkomsten van het onderzoek. Die zien er misschien goed uit, maar hebben deelnemers de vragen wel echt goed begrepen? Stel checkvragen en ga met deelnemers in gesprek. De antwoorden kunnen verrassen: ‘Ik koos weinig risico, anders gaat mijn werkgever vast minder premie betalen voor hetzelfde verwacht pensioen.’

 

Alhoewel we nog veel kunnen leren, is de feedback van deelnemers op onderzoeken hoopvol. Ze vinden het fijn dat ze hun mening mogen geven in dit belangrijke pensioenvraagstuk. Ze willen ook weten wat er met de uitkomsten gebeurt. Risicobereidheid uitvragen is een begin van communicatie over het pensioenakkoord, dat vraagt dus om vervolg!

 

Deze blog is op persoonlijke titel geschreven.