Hello LinkedIn, goodbye benchmark providers - door Dirk Jonker

 

“Er is geen reden waarom mensen een personal computer zouden willen­­”. Deze uitspraak deed Ken Olson toen hij in 1977 CEO was van Digital Equipment Corporation (DEC), een bedrijf dat mainframe oplossingen leverde. Ooit een toonaangevend bedrijf, voor mij een volstrekt onbekende naam, die in 1998 door Compaq als marginaal winstgevend bedrijf werd ingelijfd.

Intel, dat iedereen nog wel kent, miste de hele smartphone revolutie, waardoor ze hun voorsprong in technology leadership zijn kwijtgeraakt. Onlangs kondigden ze het ontslag aan van 12.000 medewerkers en eenzelfde lot als DEC ligt in het verschiet.

 

Het laat zien hoe snel marktomstandigheden veranderen en hoe ondernemingen zich hierop moeten aanpassen. Maar waarom zou je inzetten op de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten als je nu nog volop winst maakt op de klassieke manier? Dit beschrijft professor Derek Abell heel sterk in zijn boek “Managing with dual strategies”. Hoewel dit boek al meer dan 15 jaar oud is, wordt de boodschap steeds actueler.

 

Misschien laat de toekomst zich wel niet voorspellen. En wordt de belangrijkste kerncompetentie van organisaties, hoe om te kunnen gaan met verandering. Dit betekent bijvoorbeeld het gemakkelijk kunnen op- en afschalen in personeel en competenties, het beheersen van kostenstructuren om een duurzaam verdienmodel te hebben en de organisatiestructuur zo flexibel in te richten dat niet iedere verandering leidt tot een reorganisatie. Dit is precies waar People Analytics, mijn persoonlijk evolutie vanuit het actuariaat, in de kracht zit.

 

Vorige week hield ik een lezing over People Analytics op een congres in Zuid-Korea. Tijdens een lunchsessie met getalenteerde studenten zat ik naast Daniel Zajfman, een gerenommeerd fysicus en directeur van het Weizmann Institute of Science in Tel Aviv. Geluk is naast wendbaarheid het meest belangrijke voor leiderschap. Maar geluk zei hij, kun je creëren, door jezelf continu te blijven uitdagen en nieuwsgierig te blijven.


Daarom juich ik de initiatieven van het Koninklijk Actuarieel Genootschap bijzonder toe, waarin ze aandacht besteden aan nieuwe technieken zoals Machine Learning. Verzekeraars en consultancybureaus zou ik dan ook aanbevelen de product-market fit constant te blijven testen. Wist u bijvoorbeeld dat iedereen op LinkedIn sinds deze week gratis salarisgegevens kan vergelijken met de markt? “Hello LinkedIn, goodbye benchmark providers”!

 

Deze blog is op persoonlijke titel geschreven.